Varumärket Nybro

Det finns goda förutsättningar för positiv utveckling av Nybro kommun. Vi har lägre arbetslöshet än andra kommuner i länet. Vi har bra skolor som utmärker sig bland Sveriges bästa. Vi arbetar aktivt med miljöfrågorna och andelen närproducerade tjänster som upphandlas ökar. Vi har ett rikt och aktivt förenings- och kulturliv. Det är tillsammans med personal, företag, föreningar och enskilda som vi kan lyckas ännu bättre.
Det är viktigt för en kommun att bygga ett varumärke för att uppnå en positiv utveckling och för att hantera motgångar i kommunen. För att synas som en attraktiv kommun är det av yttersta vikt att kommunen identifierar och lyfter fram unika värden. Det är viktigt att kommunens varumärkesbyggande är brett förankrat så att personal, näringsliv, föreningar och enskilda hjälper till att sprida en positiv bild av kommunen.
För att nå ett positivt varumärke så duger det inte att styra som kommunledningen i Nybro nu gör. Man kan inte i tid och otid lyfta frågor och driva frågor mot medborgarna. Nybroborna måste känna att det är meningsfullt att engagera sig och att de kan påverka kommunens utveckling. Vi kan inte mörka fakta och minska insynen.
Byggandet av varumärket Nybro går inte speciellt bra just nu! Hanteringen och förslaget om försäljningen av kommunens och NBABs fastigheter är ett exempel på kommunledningens ovilja till förankring, dialog och öppenhet.

Hyresgästerna har inte fått komma till tals i frågan. Insynen i processen har varit minimal för politiker, allmänhet och press. Det har gjorts två av varandra oberoende värderingar av fastigheterna. Kommunledningen har ännu inte redovisat värderingen fastighet för fastighet. Detta gör det omöjligt att få en bild av affären.
Priset för fastighetspaketet ligger under det marknadsmässiga värderade riktmärket. Invånarna i Nybro kommun gör en riktigt dålig affär. Kommunen får en ökad hyreskostnad för de lokaler som ska hyras tillbaka. Totalt ökar driftkostnaden med ca. 8-10 miljoner kronor/år.

I stället för att upprätta vettiga internhyror, baserade på det i dag relativt låga ränteläget, avskrivningar, drift, erforderliga investeringar etc, står man nu i begrepp att hyra av en aktör som utöver ovan nämnda poster även har ett avkastningskrav på 5-6 %, dvs ett vinstpåslag.

Vid en internhyra betalar man till sig själv, vid extern hyra förflyttas kapitalet till en privat aktör utanför kommunens gränser. Pengar som idag inte finns utan som måste tas från verksamheterna inom skola, barn- och äldreomsorg.

Det är nog inte många som tror att ett fastighetsbolag kommer till Nybro och köper fastigheter och rustar upp dem utan att tjäna pengar. Är det fastigheter med externa hyresgäster är det inget större problem men är det bara egen verksamhet är det en mindre lyckad affär.

Kommunfullmäktige ska nu ta ett inriktningsbeslut om försäljning och sedan ge uppdrag att förhandla om hyror mm. Vet alla ledamöter vad detta kommer att föra med sig in i framtiden? Vi tror inte det!
Vårt råd till kommunfullmäktige på måndag är att ta tillbaka ärendet och låta frågan avgöras i valet den 14 september. Efter det så kan vi börja bygga ett gemensamt starkt varumärke för Nybro kommun!

Christina Davidson, Bodil Johansson, Åke Göthberg, Elin Ingvarsson, Anders Johansson, Ingeli Ivansson, Kenneth Petersson, Nils Grönqvist, Ing-Marie Gustafsson, Urban Eliasson, Maria Strömberg, Ulla-Stina Sandgren.

Lämna en kommentar